Seo - pozycjonowanie stron

Jakie są ceny pozycjonowania ?

Pozycjonowanie jak każda forma reklamy generuje koszty. Ile kosztuje pozycjonowanie ? To tak jak by pytać ile kosztuje samochód – wszystko przecież zależy od jego klasy, silnika i wyposażenia.

Koszty pozycjonowania mogą być różne – dla prostych fraz gdzie nie ma konkurencji może to być na przykład 150 złotych miesięcznie. Dla fraz gdzie konkurencja jest ogromna mogą to być sumy rzędu kilku a nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.

Najbardziej konkurencyjne frazy w pozycjonowaniu

Konkurencja jest oczywiście większa tam gdzie można więcej zarobić na każdym z klientów. Do najbardziej konkurencyjnych branż należą:

  • kredyty i pożyczki
  • ubezpieczenia
  • nieruchomości
  • opony i samochody
  • gry
  • meble
  • strony związane z hazardem

Duże koszty biorą się tutaj stąd iż każda z firm chcąca być w czołówce wyników (w końcu zarobią na tym naprawdę duże pieniądze) inwestuje także spore kwoty – to sprawia iż aby znaleźć się na samej górze wyników wymaga od nas także sporych inwestycji (w sumie tak jak w każdej inne dziedzinie reklamy).

Jeśli firma zarobi na jednym kliencie kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych (na przykład deweloper sprzedający mieszkania czy bank udzielający kredytów hipotecznych) to raczej trudno osiągnąć efekty jeśli budżet na pozycjonowanie wynosi kilkaset złotych.

Z drugiej strony prosty frazy z mała konkurencją to często niski wydatek i szybkie efekty – niestety wszędzie gdzie można zarobić większe pieniądze należy liczyć się także z większą konkurencją.

Na cenę składają się też nasze oczekiwania – jeśli chcemy osiągnąć najwyższy pozycje (top 3) to cena będzie wielokrotnie wyższa niż za drugą stronę wyników.

Cena pozycjonowania strony www to jak widać kwestia która powinna być wyceniana indywidualnie biorąc pod uwagę wiele czynników.

Czynniki wpływające na koszty pozycjonowania

Oto lista najważniejszych czynników branych pod uwagę podczas kosztów pozycjonowania:

  • tematyka strony i konkurencyjność danej branży
  • liczba wyników w Google pod dane słowo (jednak czasami nie jest to liczba określająca konkurencyjność frazy oraz nie zawsze wyznacza dokładnie trudność danej frazy)
  • liczba fraz i słów na które będzie pozycjonowany serwis
  • siła domen konkurencji(między innymi liczba linków która prowadzi do konkurencji oraz ocena ich źródeł)
  • szczegółowa analiza konkurencji
  • zysk z pozyskania klienta w danej branży (co przekłada się na konkurencyjność o której mowa na początku)
  • liczba wyszukiwań danej frazy lub słowa w wyszukiwarce
  • konkurencja w Adwords (może być jednym z wyznaczników kosztów pozycjonowania)

Przybliżone ceny pozycjonowania (ryczałtem lub za osiągnięcie najwyższych pozycji – są to oczywiście ceny orientacyjne, należy także pamiętać iż cena może być różna od ilości fraz na które będzie pozycjonowana nasza strona – nie zawsze mnie(taniej) oznacza lepiej):

Przykładowe ceny pozycjonowania

Frazy łatwe gdzie jest bardzo niska konkurencja (np. rzadko spotykane towary lub usługi, słowa i frazy bardziej związane z hobby): 100-300 pln miesięcznie.

Frazy średnie z dość silną konkurencją (na przykład frazy lokalne związane z usługami): 300-1000 pln miesięcznie.

Frazy trudne z bardzo mocną konkurencją (lokalne frazy związane z kredytami, mieszkaniami itp): 1000-3000 pln miesięcznie.

Frazy najtrudniejsze (pozycjonowanie globalne na słowa takie jak opony, kredyty, mieszkania, meble itp): od kilku tysięcy w górę, czasem nawet kilkanaście tysięcy.

Cena jest tutaj bardzo ważna ponieważ:

zbyt niska – nie pozwoli na osiągnięcie wybranych fraz, lub usługa będzie wykonana na tyle kiepsko, że więcej zaszkodzi niż pomoże,

zbyt wysoka – okaże się że więcej wydaje na pozycjonowanie niż na nim zarabiamy (co oczywiście rzadko się zdarza).

Oferty pozycjonowania z allegro

Często na allegro widnieją oferty pozycjonowania za kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych – tak samo można kupić samochód za 500 pln ale to czy będzie on jeździć to już inna sprawa.